Sverige


Din hälsa, vikt, kolestrol och antioxidanter

Forskning och studier ökar hela tiden kunskapen och hur vi kan öka våran hälsa och må bra. Men det viktigaste är att komma ihåg att det du gör varje dag påverkar din hälsa, så att äta havregrynsgröt med blåbär en gång i månaden och tro att men därmed minskat risken för ohälsa är överoptimistiskt, men gör du det varje dag kommer det definitivt att påverka din hälsa gynnsamt.


Vi uppdaterar vår hälsospalt regelbundet. Vi sammanställer information och har även länkar till den som vill veta mer.

reportage om kolesterol kolesterol och fett



reportage om Omega-3 Omega-3, fisk, rapsolja, linfröolja, valnötter ...

Fiskolja skyddar mot psykisk ohälsa

reportage om Blåbär blabar skyddar mot coloncancer

Din hälsa, antioxidanter, kolesterol och vikt, Antioxidanter
Vårt immunförsvar använder antioxidanter för att neutralisera fria radikaler/oxidanter som kan skada oss. Det behövs en bra balans mellan oxidanter och antioxidanter, men idag får vi oftast i oss för lite antioxidanter genom kosten och för mycket oxidanter. 
Idag vet man att antioxidanterna skyddar kroppen från bland annat cancer och minska risken för åderförkalkning och hjärtsjukdomar. Oftast innehåller industritillverkad mat låga nivåer av antioxidanter. Så genom att dagligen äta minst ett halvt kilo färsk frukt eller färska/kokta grönsaker kan vi återställa balansen. Utöver mycket frukt och grönt behövs det ofta vitamin och mineraltillskott enligt professor Olov Lindahl. Att steka eller mickra mat tar bort de flesta antioxidanterna och speciellt stekning skapar kemikalier mindre bra för hälsan. Kokning är skonsammare men även där försvinner många antioxidanter. Dessutom har en del undersökningar visat att dagens snabbväxande grönsaker ofta innehåller hälften så mycket antioxidanter som ekologiskt, kravmärkt eller biodynamiskt odlade grönsaker, ganska självklart om man lyckas få en gurka bli dubbelt så på halva tiden genom att droppa näringslösning på rötterna så låter det ju rimligt att antalet nyttiga ämnen är mindre än om den får växa långsammare. BlåbärDet finns flera studier som visat att antioxidanterna i blåbär (antocyanosider), svarta vinbär och björnbär skyddar celler och är bra för synen/ögonen (om du vill vara bekväm finns det blåbärsextrakt i tabletter, exempelvis på  (sponsrad länk - själv så gillar jag blåbär och köper frysta blåbär och blandar dom i havregrynsgröten på morgonen tillsammans med sojamjölk, kan det bi nyttigare?). Mer om blåbärens nyttighet kan du läsa här (även fakta om blåbärens övriga hälsoeffekt som att de förbättrar mörkerseende enligt forskning och att de kanske skyddar mot alzheimer). En del antioxidanter är värmekänsliga, exempelvis så försvinner större delen av antioxidanterna i olivolja om man värmer den över 30 grader. Grönt och vitt te skyddar mot cancerBåde grönt och vitt te innehåller stora mängder antioxidanter (svarte innehåller 1/4 så mycket antioxidanter) och personer som dricker mycket grönt te har visat sig ha mindre cancer än personer som inte dricker grönt te. Lök skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar samt cancerSamma sak gäller lök, personer som äter en medelstor lök per dag eller mer har mindre cancer än andra och vissa kancerarter är 88 procent mindre enligt en stor italiensk studie som omfattar 25.000 personer! Och det verkar inte spelar någon roll om det är stekt, kokt eller rå lök, läs med i SVD
innehåll av antioxidanter: Lax, astaxantin; ägg: zeaxantin; Tomater: lykopen; Morötter betakaroten; Grönsaker betakaroten lutein kempferol; Apelsiner zeaxantin hesperitin; Blodgrape lykopen naringenin; Äpplen quercetin katekin; lök quercetin; rödvin quercetin katekin; te epigallokatekin; Choklad ekikatekin;Men för att göra det enkelt, ät mer Lax, grönsaker, olika citrusfrukter, äpplen, drick grönt te, ät ägg om ditt kolesterolvärde är normalt (läs mer om vår artikel om kolesterol

Antioxidanter

Vårt immunförsvar använder antioxidanter för att neutralisera fria radikaler/oxidanter som kan skada oss. Det behövs en bra balans mellan oxidanter och antioxidanter, men idag får vi oftast i oss för lite antioxidanter genom kosten och för mycket oxidanter. Idag vet man att antioxidanterna skyddar kroppen från bland annat cancer och minska risken för åderförkalkning och hjärtsjukdomar. Oftast innehåller industritillverkad mat låga nivåer av antioxidanter. Så genom att dagligen äta minst ett halvt kilo färsk frukt eller färska/kokta grönsaker kan vi återställa balansen. Utöver mycket frukt och grönt behövs det ofta vitamin och mineraltillskott enligt professor Olov Lindahl. Att steka eller mickra mat tar bort de flesta antioxidanterna och speciellt stekning skapar kemikalier mindre bra för hälsan. Kokning är skonsammare men även där försvinner många antioxidanter. Dessutom har en del undersökningar visat att dagens snabbväxande grönsaker ofta innehåller hälften så mycket antioxidanter som ekologiskt, kravmärkt eller biodynamiskt odlade grönsaker, ganska självklart om man lyckas få en gurka bli dubbelt så på halva tiden genom att droppa näringslösning på rötterna så låter det ju rimligt att antalet nyttiga ämnen är mindre än om den får växa långsammare.

Blåbär
Det finns flera studier som visat att antioxidanterna i blåbär (antocyanosider), svarta vinbär och björnbär skyddar celler och är bra för synen/ögonen (om du vill vara bekväm finns det blåbärsextrakt i tabletter, exempelvis på (sponsrad länk - själv så gillar jag blåbär och köper frysta blåbär och blandar dom i havregrynsgröten på morgonen tillsammans med sojamjölk, kan det bi nyttigare?). Mer om blåbärens nyttighet kan du läsa här (även fakta om blåbärens övriga hälsoeffekt som att de förbättrar mörkerseende enligt forskning och att de kanske skyddar mot alzheimer). En del antioxidanter är värmekänsliga, exempelvis så försvinner större delen av antioxidanterna i olivolja om man värmer den över 30 grader.

Grönt och vitt te skyddar mot cancer
Både grönt och vitt te innehåller stora mängder antioxidanter (svarte innehåller 1/4 så mycket antioxidanter) och personer som dricker mycket grönt te har visat sig ha mindre cancer än personer som inte dricker grönt te.

Lök skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer
Samma sak gäller lök, personer som äter en medelstor lök per dag eller mer har mindre cancer än andra och vissa kancerarter är 88 procent mindre enligt en stor italiensk studie som omfattar 25.000 personer! Och det verkar inte spelar någon roll om det är stekt, kokt eller rå lök, läs med i SVD
innehåll av antioxidanter: Lax, astaxantin; ägg: zeaxantin; Tomater: lykopen; Morötter betakaroten; Grönsaker betakaroten lutein kempferol; Apelsiner zeaxantin hesperitin; Blodgrape lykopen naringenin; Äpplen quercetin katekin; lök quercetin; rödvin quercetin katekin; te epigallokatekin; Choklad ekikatekin;
Men för att göra det enkelt, ät mer Lax, grönsaker, olika citrusfrukter, äpplen, drick grönt te, ät ägg om ditt kolesterolvärde är normalt (läs mer om vår artikel om kolesterol

Din hälsa, antioxidanter, kolesterol och vikt, Blodsocker
Vi äter idag alt för många snabba kolhydrater, det är socker, behandlat stärkelse, bröd, snabbpasta mm. Snabba kolhydrater gör att insulinsystemet i kroppen belastas och glukoshalten i blodet svänger kraftigt. Detta kan inte enbart leda till hunger, viktökning och diabetes typ 2 utan ställer till andra problem, efter att barnen fått i sig socker är de ofta överaktiva i 40-50 minuter tills insulinet överkompenserar och har lett till att glukosnivån i blodet är för lågt. Med för lite glukos kan man i värsta fall svimma och dö, men instinkten säger åt oss långt innan att fylla på med mat och vi får ett sockersug. Låg glukoshalt märks ofta på att man blir irriterad eller trött, barn blir ofta gnälliga och bråkiga. Om vi undviker snabba kolhydrater så undviker vi detta problem, lite mer fett och mindre socker och mjöl gör susen och leder enligt flera studier även till viktminskning, tvärt emot vad vi trodde tidigare, så lightprodukter med lite fett och ofta massor med onödigt socker kan vara rena viktökningskuren.  

tips för att stabilisera glucos
- Havregryn är även bra här och stabiliserar blodsockret (glukos), se mer om havre och betaglukaner
- 5 koppar grönt eller svart te verkar vara stabiliserande på blodsocker enligt forskning referens.

- Liponsyra är en antioxidant som ökar effekten på insulin och minskar insulinresistansen (se boken

Blodsocker

Vi äter idag alt för många snabba kolhydrater, det är socker, behandlat stärkelse, bröd, snabbpasta mm. Snabba kolhydrater gör att insulinsystemet i kroppen belastas och glukoshalten i blodet svänger kraftigt. Detta kan inte enbart leda till hunger, viktökning och diabetes typ 2 utan ställer till andra problem, efter att barnen fått i sig socker är de ofta överaktiva i 40-50 minuter tills insulinet överkompenserar och har lett till att glukosnivån i blodet är för lågt. Med för lite glukos kan man i värsta fall svimma och dö, men instinkten säger åt oss långt innan att fylla på med mat och vi får ett sockersug. Låg glukoshalt märks ofta på att man blir irriterad eller trött, barn blir ofta gnälliga och bråkiga. Om vi undviker snabba kolhydrater så undviker vi detta problem, lite mer fett och mindre socker och mjöl gör susen och leder enligt flera studier även till viktminskning, tvärt emot vad vi trodde tidigare, så lightprodukter med lite fett och ofta massor med onödigt socker kan vara rena viktökningskuren.

tips för att stabilisera glucos

- Havregryn är även bra här och stabiliserar blodsockret (glukos), se mer om havre och betaglukaner

- 5 koppar grönt eller svart te verkar vara stabiliserande på blodsocker enligt forskning referens.

- Liponsyra är en antioxidant som ökar effekten på insulin och minskar insulinresistansen (se boken "Stop prediabetes Now" skriven av läkarna Jack Challem, boken finns på Bokus (sponsrad länk). Liponsyra finns bland annat i lever, spenat, broccoli och potatis. Forskning har även visat att Liponsyra kan minska insulinresistans och ha gynnsam effekt på diabetes typ II (i kombination med motion). Så ett bra hälsotips för ett friskt liv är att äta spenat, broccoli eller potatis minst en gång om dagen.

Forskningsstudier på Karolinska institutet visar att grönt te återställer och ökar insulinproduktion och motverkar uppkomst av diabetes (studier på möss, men då grönt har visat sig vara väldigt nyttigt i många sammanhang, bland annat cancerhämmande, kan det vara en bra idé att dricka några koppar grönt te per dag om man är i riskzonen).

Din hälsa, antioxidanter, kolesterol och vikt, Minska i vikt?
BMI är det traditionella sättet att mäta vikt, men förhållandet mellan midjan och höften är viktigare enligt en studie på 350 000 européer.  
En av de viktigaste faktorerna för hälsa är att ha en balans mellan antalet kalorier vi behöver och antalet kalorier vi äter.  Men även vikten har en nära koppling till vad vi äter, det har att göra med hur kroppen förbränner maten, hur olika livsmedel triggar hunger/mättnad för att försöka få i sig tillräckligt med nyttiga ämnen (i naturer är söta saker oftast rika på vitaminer mineraler, antioxidanter men socker och vitt mjöl är mest tomma kalorier så det är ju smart av kroppen att försöker få oss att äta mer, men om vi då äter ännu mer mat utan nyttigheter hjälper det ju inte). 
Kalcium och fett: Kan feta mjölkprodukter minska vikten, ja enligt forskning på Karolinska institutet. En studie på 20 000 kvinnor visar att de som äter mer feta mjölkprodukter ej gick upp så mycket i vikt som övriga. Enligt forskarna på Karolinska institutet tror man att den gynnsamma effekten kommer från kombinationen av kalcium och fett.



Minska i vikt?

BMI är det traditionella sättet att mäta vikt, men förhållandet mellan midjan och höften är viktigare enligt en studie på 350 000 européer.

En av de viktigaste faktorerna för hälsa är att ha en balans mellan antalet kalorier vi behöver och antalet kalorier vi äter. Men även vikten har en nära koppling till vad vi äter, det har att göra med hur kroppen förbränner maten, hur olika livsmedel triggar hunger/mättnad för att försöka få i sig tillräckligt med nyttiga ämnen (i naturer är söta saker oftast rika på vitaminer mineraler, antioxidanter men socker och vitt mjöl är mest tomma kalorier så det är ju smart av kroppen att försöker få oss att äta mer, men om vi då äter ännu mer mat utan nyttigheter hjälper det ju inte). Kalcium och fett: Kan feta mjölkprodukter minska vikten, ja enligt forskning på Karolinska institutet. En studie på 20 000 kvinnor visar att de som äter mer feta mjölkprodukter ej gick upp så mycket i vikt som övriga. Enligt forskarna på Karolinska institutet tror man att den gynnsamma effekten kommer från kombinationen av kalcium och fett.

Din hälsa, antioxidanter, kolesterol och vikt, MotionKroppen är skapt för att gå, för att kroppen ska må bra och fungera väl behöver den motion. Att promenera en halvtimme om dagen är oftast tillräckligt men vill man göra något för hälsan och hålla sig i trim behövs mer. Promenerandet eller springandet avtar ofta på vintern och vid dåligt väder för vardagsmotionären. Då är det bra med Gym eller skaffa sig en träningsmaskin till hemmet. De allra populäraste träningsmaskinerna för hemmabruk är idag Crosstrainers. Fördelen med en Crosstrainer är att den är så gott som ljudlös, man kan till och med ha den framför TVn i vardagsrummet utan att övriga familjen klagar för mycket, och efter sitt pass kan man rulla in den i garderoben. Löpband är lite mer ljudliga och tar mer plats men är även populära. 
Har man en stor gillestuga eller källare så kan ett löpband, spinningscykel eller multimaskin vara ett bra alternativ om man är seriös.

Motion

Kroppen är skapt för att gå, för att kroppen ska må bra och fungera väl behöver den motion. Att promenera en halvtimme om dagen är oftast tillräckligt men vill man göra något för hälsan och hålla sig i trim behövs mer. Promenerandet eller springandet avtar ofta på vintern och vid dåligt väder för vardagsmotionären. Då är det bra med Gym eller skaffa sig en träningsmaskin till hemmet. De allra populäraste träningsmaskinerna för hemmabruk är idag Crosstrainers. Fördelen med en Crosstrainer är att den är så gott som ljudlös, man kan till och med ha den framför TVn i vardagsrummet utan att övriga familjen klagar för mycket, och efter sitt pass kan man rulla in den i garderoben. Löpband är lite mer ljudliga och tar mer plats men är även populära. Har man en stor gillestuga eller källare så kan ett löpband, spinningscykel eller multimaskin vara ett bra alternativ om man är seriös.

Vi reserverar oss mot att det kan ha smugit in sig fel, om det är kostråd eller annan hälso- eller medicinsk relevant information så verifiera alltid uppgifter. Vi ger i möjligaste mån länkar till våra källor, men rådgör alltid med din personliga tränare/ husläkare/ läkare. Vi är tacksamma för synpunkter och förslag.

Smidigt och enklet: frgatronerna hem i brevldan. priserna r bra, brukar kpa orginalblck (Epson garanterar 70 r p papperet utan blekning, viktigt fr mig efter senaste hrddiskkrashen), men inkjets egna patroner lr vara bra enligt dom som provat. /Peter

Måndagen den 11:e dec   
» ANNONSER «

» Relationer «
» HÄLSOHÖRNAN «
» TESTER & RÅD «
» GOURMEHÖRNAN «
» FOTOSKOLAN «
» RESTIPS «
www.sveaportalen.se

» NYTTOLÄNKAR «

 


Dela:
Dela på Facebook Dela på Twitter Pusha denna reco Dela på Bloggy Lägg till på Delicious




Information om cookies, (c) SveaPortalen.se